Rekomendacja U ma na celu uporządkowanie rynku ubezpieczeń oferowanych przy kredytach i ochronę interesów kredytobiorców.

Problem fikcyjnych ubezpieczeń:

  • Banki oferują ubezpieczenia, ale kredytobiorca często nie jest stroną umowy.
  • Banki czerpią zyski z prowizji, a nie z ochrony klientów.
  • Konflikt interesów: bankom nie zależy na wypłacie odszkodowań.
  • Brak transparentności warunków ubezpieczenia.
  • Roszczenia regresowe wobec kredytobiorców.

Rekomendacja U:

  • Zbiór wytycznych KNF dotyczących dobrych praktyk w bancassurance.
  • Większa przejrzystość i ochrona interesów klientów.
  • Bank musi informować, czy jest pośrednikiem, czy ubezpieczającym.
  • Obowiązek przekazywania pełnych informacji o ubezpieczeniu.
  • Karta produktu z charakterystyką ubezpieczenia.
  • Bank musi dochodzić roszczeń klientów lub umożliwić im to.
  • Prawo klienta do rezygnacji z ubezpieczenia.
  • Prawo klienta do wyboru ubezpieczyciela.

Główne zmiany:

  • Zwiększenie transparentności.
  • Ochrona interesów kredytobiorców.
  • Uregulowanie roli banków jako pośredników.
  • Zapewnienie klientom prawa do wyboru.

Ważne informacje:

  • Rekomendacja U ma na celu eliminację nieuczciwych praktyk.
  • Kredytobiorcy zyskują większą ochronę i kontrolę nad ubezpieczeniami.