Samozatrudnieni, prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, również mogą starać się o kredyt hipoteczny. Choć wciąż istnieje przekonanie, że osoby te mają utrudniony dostęp do tego typu finansowania, nie jest to regułą. Jednak proces uzyskania kredytu hipotecznego dla samozatrudnionych wiąże się z pewnymi wyzwaniami, które należy wziąć pod uwagę.

Kim jest samozatrudniony?

Samozatrudniony to osoba, która prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Często współpracuje z jednym lub kilkoma klientami, w tym także z byłymi pracodawcami, świadcząc usługi na zasadzie B2B. Zdecydowana większość takich przedsiębiorców działa w różnych branżach, a ich działalność może obejmować wiele usług.

Kredyt hipoteczny dla osób samozatrudnionych – czy to możliwe?

Choć kredyt hipoteczny kojarzy się głównie z osobami zatrudnionymi na etacie, również samozatrudnieni mają możliwość jego uzyskania. Istnieją jednak różnice w procesie aplikacyjnym w zależności od branży, w jakiej działa osoba starająca się o kredyt. Banki przyznają kredyty na podstawie oceny ryzyka, zatem branże takie jak turystyka, gastronomia, ubezpieczenia czy transport mogą napotkać większe trudności w uzyskaniu finansowania. W takich przypadkach banki mogą wymagać dodatkowych dokumentów lub wyższych zabezpieczeń.

Wkład własny – obowiązkowy również dla samozatrudnionych

Podobnie jak w przypadku osób zatrudnionych na etacie, samozatrudnieni muszą zapewnić wkład własny przy ubieganiu się o kredyt hipoteczny. Zgodnie z rekomendacjami Komisji Nadzoru Finansowego, obecnie minimalny wkład własny wynosi 20%. Istnieją jednak sytuacje, gdzie banki mogą pozwolić na niższy wkład (np. 10%) pod warunkiem wykupienia dodatkowego ubezpieczenia.

Jakie wymagania stawiają banki?

Przy ubieganiu się o kredyt hipoteczny, samozatrudnieni muszą spełniać podobne wymagania, jak inne osoby. Kluczowym kryterium jest stabilność finansowa, którą banki weryfikują na podstawie przedstawionych dokumentów. Istnieje także minimalny okres prowadzenia działalności gospodarczej, zazwyczaj wynoszący 12 miesięcy. W przypadku ryzykownych branż, czas ten może zostać wydłużony do 24 miesięcy. Banki sprawdzają także wysokość dochodów, które muszą być stabilne i nie podlegać dużym wahaniom.

Dokumenty niezbędne do kredytu hipotecznego

W przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą, banki wymagają dodatkowych dokumentów. W zależności od formy opodatkowania, należy przedstawić m.in. zestawienia z KPiR, bilanse czy PIT/CIT. Samozatrudnieni muszą również wykazać, że nie zalegają z płatnościami do ZUS i Urzędów Skarbowych. Dokumentacja jest szczegółowa, a jej rodzaj zależy od polityki banku.

Podsumowanie

Uzyskanie kredytu hipotecznego dla samozatrudnionych jest możliwe, ale wiąże się z większymi wymaganiami niż w przypadku osób zatrudnionych na umowę o pracę. Samozatrudnieni muszą wykazać się odpowiednią stabilnością finansową, dostarczyć szeroką dokumentację oraz spełnić wymagania dotyczące długości prowadzenia działalności gospodarczej. Choć procedura może być bardziej skomplikowana, nadal istnieje możliwość uzyskania kredytu hipotecznego, jeśli przedsiębiorca jest odpowiednio przygotowany.