Ubiegając się o kredyt hipoteczny jako przedsiębiorca, jednym z wymaganych dokumentów obok zaświadczenia z ZUS o niezaleganiu w składkach, jest również zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o braku zaległości w podatkach. Oto jak w prosty sposób pobrać zaświadczenie z US w wersji elektronicznej, które banki akceptują w procesie kredytowym.

Zaświadczenie z Urzędu Skarbowego – wymagane dokumenty

W zależności od banku, zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach można przedstawić w formie pliku PDF. Od lipca 2022 r. na zaświadczeniach z Urzędów Skarbowych nie pojawiają się już informacje o postępowaniach i wykroczeniach skarbowych. Jeśli chcesz, aby zaświadczenie zawierało informacje o braku postępowań podatkowych i egzekucyjnych, musisz zaznaczyć odpowiednią opcję przy składaniu wniosku.

Jak złożyć wniosek o zaświadczenie z US?

Aby uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach, postępuj zgodnie z poniższą instrukcją:

  1. Zaloguj się na portal biznes.gov.pl
    Przejdź na stronę biznes.gov.pl i kliknij opcję „zaloguj przez Login.gov.pl”, a następnie potwierdź swoją tożsamość profilem zaufanym.
  2. Wypełnij formularz wniosku
    Następnie uzupełnij formularz, podając swoje dane oraz informacje na temat celu wnioskowania o zaświadczenie. W sekcji dotyczącej treści zaświadczenia zaznacz, że chcesz uzyskać informacje o braku postępowań podatkowych i egzekucyjnych.
  3. Opłać opłatę skarbową
    Wnioskując o zaświadczenie, musisz uiścić opłatę skarbową w wysokości 21 zł za każdy egzemplarz. Przelew wykonaj na konto urzędu miasta lub gminy, właściwego dla siedziby Urzędu Skarbowego. Numer konta znajdziesz na stronie internetowej urzędu. W tytule przelewu wpisz „zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach”.
  4. Załącz potwierdzenie opłaty
    W formularzu dołącz potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej. Następnie wybierz sposób odbioru zaświadczenia i zatwierdź wniosek profilem zaufanym.

Odbiór zaświadczenia z Urzędu Skarbowego

Po złożeniu wniosku o zaświadczenie, aby odebrać gotowy dokument:

  1. Zaloguj się na e-Urząd Skarbowy
    Autoryzuj się przez Login.gov.pl i profil zaufany.
  2. Przejdź do zakładki „Dokumenty”
    W menu wybierz „Dokumenty” i kliknij „Dokumenty otrzymane”.
  3. Pobierz zaświadczenie
    Na liście dokumentów kliknij „Więcej” w ostatniej kolumnie „Akcje”, aby zobaczyć szczegóły. Następnie wybierz „Pliki do pobrania” i pobierz zaświadczenie w formacie PDF.

Zaświadczenie z US możesz teraz wysłać do banku lub pośrednika kredytowego, załączając plik PDF z aktywnym panelem podpisu. Nie musisz już korzystać z pliku XAdES do weryfikacji podpisu.

Powyższa instrukcja jest jedną z form wnioskowania o zaświadczenie z Urzędu Skarbowego. Więcej szczegółów znajdziesz na stronie podatki.gov.pl.